Nászéjszaka blogturné - ötödik állomása: Szembetűnő blogja
(kiadvány: Nászéjszaka)
Nem titok, mióta blogolok, sokkal nyitottabb vagyok az új, akár komfortzónámon kívül eső műfajokkal szemben is . Van, amit ezáltal megkedveltem - ilyen például a krimi és a thriller -, és van, amivel még mindig óvatos vagyok. A történelmi romantikus ilyen. Sikerült már nagyon jóba és nagyon rosszba is belenyúlni. Most Donna MacMeans világában tettem egy kis utazást... "Hadd emlékeztessem arra, hogy egy idegennel kötött kényszerházasság tele van kockázattal."
A 19. század kapcsolatrendszerének egy tipikus eleme az elrendezett házasság. Nem csak az 1800-as éveké persze, korábban a dinasztikus házasságok és az előkelők is előszeretettel helyezték az előnyös házasságra a hangsúlyt a szerelmi helyett. Hogy ezek hogy is sültek el a gyakorlatban, arról már ritkábban esik szó. Mi van akkor, ha adott hölgyemény már szerelembe esett egy másik fiatalemberrel, vagy épp a leendő férj tett hasonlóképp egy másik hölggyel? A családi érdekek - no, és a vagyoni helyzet vagy épp az előkelő cím megszerzésének reménye - mit sem törődött ezzel, a boldogság másodlagos tényező volt a listán. A Nászéjszaka története ezen az alapon nyugszik. Frant elszakítják szerelmétől, s hiába minden ármány és szökési kísérlet, a fiatal amerikai lányt a hercegi rang megszerzésére áhítozó anyja egy angolhoz, Williamhez adja. A férfi tud Francesca korábbi szerelméről, ám a lányra váró örökség "valahogy" mégis feledteti vele ezt az apró szépségfoltot. Mindazonáltal, a kétely mégiscsak felüti fejét Williamben: mi van, ha újdonsült felesége már teherbe esett "attól a másiktól"? "— Egyébként — folytatta Mary — néha ezt a különleges hatást akkor is elérheti a férfiaknál, ha állig be van gombolkozva. A lényeg, hogy tudassuk velük, mi van a ruha alatt; ugye érti, mire célzok? — A ruha alatt? Miért érdekelné a férfit a turnűr és a krinolin?" MacMeans igyekezett, de közben olyan fiaskókat követett el a kötet egyharmadáig, ami nagyon nehézzé tette számomra a könyv értékelhetőségét. A már említett kétely egészen egyszerűen megbénította a történet előrehaladását, arról nem is beszélve, hogy a Fran és apja közti - gyermekáldásról szóló - csevej picit elképzelhetetlennek tetszett számomra, bármennyire is liberális a 19. század második felének Amerikája. Szóval, egészen addig, míg az ifjú pár angol földre nem lépett, aggódtam amiatt, hogy vajon végére érünk-e valaha is ennek a történetnek, és hajlandó lesz-e a két fél nyitni egymás felé, vagy egy frigid házasság szemtanúi lehetünk. De szerencsére Anglia, és a hercegi kastély sok-sok izgalmat - és néhány nászéjszakát is - tartogatott, bár ez utóbbit inkább erőltetettnek és "kötelező kör"-szagúnak éreztem. Fura, hogy az angol hagyomány - az amerikainál kötöttebb - keretei között MacMeans mintha otthonosabban mozgott volna, ezáltal pedig - minden ármányával együtt - befogadhatóbbá és élvezhetőbbé vált a regény. Fran és William nem csak testileg, de lelkileg is sokkal közelebb került egymáshoz. A menekülési vágyat és bizalmatlanságot szép lassan felváltotta egymás tisztelete és - természetesen - az egymás iránt táplált gyengéd érzelmek. Ez a folyamat szinte láthatatlanul bontakozik ki a történetben, ami - szerintem - a regény egyik legkiemelkedőbb tulajdonsága. "A férfiak szívéért folytatott csatát ritkán lehet illendő viselkedéssel megnyerni." 2016-07-05 11:47:14
|
|